Je kunt het Telegraafconcern veel verwijten, maar durf heeft het wel: het
koopt Hyves juist op het moment dat de sociale-mediasite over zijn
hoogtepunt heen lijkt. Wat wil De Telegraaf?

De Telegraaf koopt in feite mediaconsumptie: de tijd die we met media
doorbrengen. In alle relevante media streeft het concern naar
marktleiderschap: de makkelijkste manier om adverteerders op zoek naar
massabereik binnen te halen.

De grootste krant van Nederland had de Telegraaf Media Groep (TMG) al, maar
omdat we minder kranten lezen en meer andere media gebruiken, was een
strategiewijziging noodzakelijk. Met de aankoop van Sky Radio in 2006 kreeg
het bedrijf het op één na grootste radiostation in handen. In 2008 verkreeg
TMG volledige controle over weblog GeenStijl. En nu volgt de overname van
Hyves, met z’n miljoenen leden.

Televisie is uiteraard nog de ontbrekende schakel, maar een dominante rol
lijkt daar vooralsnog uitgesloten. Marktleider RTL Nederland lijkt niet te
koop. Wel steekt De Telegraaf dit seizoen de teen in het water met de nieuwe
omroepen WNL en PowNed.

Internetbereik
Gezamenlijk bereiken de internetsites van TMG nu 8,5 miljoen van de
Nederlanders van 13 jaar en ouder. Alleen Sanoma Digital (nu.nl,
startpagina.nl en anderen) is nog groter.

Hyves is winstgevend, getuige de uitspraak van TMG dat de overname direct
bijdraagt aan de winst per aandeel. Maar een continu succes van sociale
media is niet vanzelfsprekend. Gelukkig heeft De Telegraaf een voorbeeld hoe
het niet moet: Rupert Murdoch kocht in 2005 voor 580 miljoen dollar MySpace.
Even ging het goed, mede dankzij een mega-deal met Google-advertenties.

Maar in de jaren daarna verloor MySpace rap terrein. Met name aan netwerksite
Facebook. Zelfs Google lukt het niet met een eigen netwerkmerk, Orkut, op te
boksen tegen Mark Zuckerberg. Afgelopen week nog stapte de man achter Google
Maps en Google Wave over naar Facebook.

Strijd met Facebook
Hyves bokst met 140 man en 20 miljoen euro omzet op tegen een
miljardenbedrijf dat moeiteloos honderden miljoenen in productontwikkeling
stopt. Een site ook waarvoor ontwikkelaars in de hele wereld steeds nieuwe
toepassingen en spelletjes verzinnen.

En bovendien een bedrijf dat ondanks z'n omvang snel schakelt. Eén van de
redenen van de teloorgang van MySpace was dat de ontwikkelaars steeds
toestemming moesten vragen voor vernieuwingen elders in de organisatie van
Rupert Murdoch.

Die les heeft De Telegraaf alvast ter harte genomen: "Het specifieke
karakter en de eigen identiteit van Hyves, die door miljoenen Nederlandse
leden en adverteerders gewaardeerd worden, zullen ook binnen TMG behouden
blijven", meldt het persbericht.

Hollands glorie
Een flexibel, zelfstandig Hyves is niet de enige succesvoorwaarde. Het
benadrukken van het Hollandse karakter lijkt een andere, logische zet in de
strijd met Facebook. "Hyves verbindt Nederland", is nu de leuze.

De tijd moet uitwijzen of die gedachte voldoende Nederlanders aanspreekt. Als
alleen tieners zich nog thuis voelen op Hyves, verliest de site zijn
marktdominantie. Ilse was ooit een sympathiek ogende Nederlandse
zoekmachine. Totdat Google kwam, zag en overwon.

Maar De Telegraaf put hoop uit Marktplaats, dat in Nederland succesvol
gebleven is ondanks de overname door het Amerikaanse Ebay.

TMG betaalt zo'n 40 miljoen euro voor Hyves, schat effectenhuis Petercam. Een
gok die te overzien is voor een bedrijf dat medio dit jaar een eigen
vermogen had van een kleine half miljard euro.

Lees ook:

Telegraaf Media Groep koopt Hyves
Hyves stapt in mobiele telefonie
'Hyves in etalage'
Hoe bescherm je je imago op internet?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl